Guru merupakan salah satu profesion yang sering dipandang
rendah oleh masyarakat Malaysia. Ini dapat dilihat apabila kebanyakan rakyat
Malaysia berfikiran bahawa tugas seorang guru itu sangat mudah dan guru mempunyai
banyak cuti berbanding dengan kerjaya yang lain. Persepsi ini adalah salah dan
pada masa kini profesion guru telah menjadi salah satu profesion yang banyak
terdedah kepada tekanan. Guru-guru terdedah kepada tekanan disebabkan oleh
pelbagai faktor dan tekanan terhadap diri seorang guru boleh menyebabkan
prestasi pengajaran dan pembelajaran guru tersebut merosot serta lebih banyak
kesan sampingan akan mencetus.
Pertama
sekali, saya ingin memfokuskan kepada dua isu dan tiga cabaran semasa yang dihadapi
oleh guru-guru sehingga mereka mengalami tekanan serta gangguan emosi. Antara
isu-isu yang ingin difokuskan oleh saya ialah isu merotan pelajar serta isu
pengurusan masa guru. Manakala cabaran masalah disiplin pelajar, cabaran penggunaan
teknologi maklumat serta cabaran beban tugasan guru merupakan tiga cabaran
semasa yang dihadapi oleh guru yang ingin saya memfokuskan dalam penulisan ini.
Guru
merupakan pendidik dan guru akan mengenakan denda terhadap pelajar yang
melalukan kesalahan supaya pelajar tersebut tidak lagi melakukan kesalahan pada
masa yang akan datang. Merotan merupakan salah satu jenis hukuman atau denda
yang selalu dikenakan oleh guru terhadap pelajar yang melakukan kesalahan. Pada
zaman dahulu, merotan merupakan salah satu kaedah yang digunakan oleh guru
untuk mendisiplinkan pelajar tetapi pada masa kini merotan merupakan salah satu
tindakan guru yang ditentang oleh ibu bapa sehingga ada sesetengah ibu bapa
yang membuat laporan polis kerana anak mereka dirotan oleh guru.
Perbuatan
ibu bapa yang membuat laporan polis kerana anak mereka dirotan oleh guru
menyebabkan guru mengalami gangguan emosi dan juga tekanan diri. Secara tidak
langsung, laporan polis yang dibuat oleh ibu bapa terhadap guru kerana merotan juga
akan merendahkan keyakinan diri guru serta mecemarkan nama guru dalam kalangan
masyarakat. Selepas melalui kejadian sebegini, seseorang guru tidak boleh
menumpukan perhatian terhadap rutin hariannya di sekolah serta prestasi
pengajaran dan pembelajarannya juga akan merosot. Ibu bapa perlu menyiasat
dengan teliti sebab anak mereka dirotan sebelum membuat laporan polis. Lazimnya
guru hanya akan merotan jika seseorang pelajar itu menimbulkan masalah di dalam
kelas ataupun melakukan kesalahan displin.
Seterusnya,
isu pengurusan masa guru juga merupakan salah satu lagi isu yang ingin
difokuskan oleh saya dalam penulisan ini. Baru-baru ini tugas guru telah
berubah menjadi seorang “multitasker” kerana guru perlu membuat lebih banyak
lagi kerja selain daripada mengajar murid-murid. Jadi, untuk menghadapi pembaharuan
ini setiap orang guru perlu mempunyai pengurusan masa yang sistematik supaya
kualiti kerjayanya tidak merosot serta dapat menghindari diri daripada gangguan
emosi. Sebagai contohnya, pada masa kini seseorang guru perlu membuat
kerja-kerja kerani, membuat garisan di padang sekolah semasa musim sukan serta perlu
mengisi markah pelajar di atas talian bagi setiap latihan yang diberi.
Lebih-lebih
lagi, guru juga merupakan seorang insan yang normal dan guru juga mempunyai kehidupan
di luar alam sekolah. Jadi, untuk memastikan tidak tertekan dengan tugasan di
sekolah dan juga perkara di luar alam sekolah setiap guru perlu mempunyai
pengurusan masa yang cekap dan sistematik. Kemudian, cabaran semasa pertama
yang menyebabkan gangguan emosi dalam kalangan guru ialah cabaran masalah
disiplin pelajar. Pada zaman ini, disiplin pelajar berada dalam tahap yang agak
teruk dan susah untuk dikawal oleh guru. Ini dapat dilihat apabila pelajar
tidak lagi takut kepada guru dan ada juga sesetengah pelajar yang berani
sehingga
boleh melawan guru dan tidak mematuhi arahan guru. Guru
tidak lagi dihormati dan ditakuti oleh pelajar seperti pada suatu masa dahulu. Perkara-perkara
sebegini menimbulkan gangguan emosi terhadap guru kerana guru tidak boleh
mengawal pelajar dan sesi pengajaran dan pembelajarannya akan terganggu
disebabkan oleh pelajar-pelajar yang kurang berdisiplin.
Selain
itu, penggunaan teknologi maklumat juga menjadi salah satu cabaran kepada guru-guru
pada zaman ini. Zaman ini ialah zaman multimedia, jadi penggunaan teknologi
maklumat dalam pengajaran dan pembelajaran merupakan satu keperluan asas dan
ini menjadi cabaran kepada guru-guru yang tidak mahir dalam penggunaan
teknologi maklumat. Kebanyakan guru masih terikat pada teknik pengajaran dan
pembelajaran tradisional iaitu menggunakan papan hitam ataupun papan putih
untuk mengajar pelajar dan guru-guru sebegini mengalami gangguan emosi jika
dinasihati ataupun diwajibkan menggunakan teknologi maklumat dalam sesi
pengajaran dan pembelajaran.
Lebih-lebih
lagi, beban tugasan juga merupakan salah satu cabaran semasa yang dihadapi oleh
guru-guru. Guru diberi pelbagai tanggungjawab selain daripada menjalankan sesi
pengajaran dan pembelajaran. Sebagai contohnya, seorang guru perlu menjadi guru
kelas, guru panitia, mengurus aktiviti sukan dan sebagainya. Selain itu,
guru-guru yang sudah berumahtangga perlu seimbangkan tanggungjawab di rumah dan
juga di sekolah. Secara tidak langsung ini menimbulkan tekanan dan gangguan
emosi terhadap guru kerana terlalu banyak tanggunjawab yang perlu dipikul.
Gangguan
emosi yang berpanjangan boleh menyebabkan penyakit dalam kalangan guru dan ini
boleh menyebabkan prestasi kerjaya guru semakin merosot. Jadi, untuk
menyelesaikan masalah gangguan emosi dalam kalangan guru ini beberapa langkah
perlu diamalkan. Langkah-langkah untuk menangani gangguan emosi dalam kalangan
guru boleh dilihat dalam peta berbuih yang berikut : -
gangguan emosi dalam kalangan guru.
Natijahnya,
gangguan emosi merupakan salah satu perkara yang bahaya bukan sahaja kepada
guru tetapi kepada setiap insan yang berada di dunia ini. Jadi, setiap manusia
perlu mengamalkan gaya hidup yang sihat serta membuat perancangan yang baik
dalam apa jua perkara yang dibuat supaya dapat mengelakkan gangguan emosi.
Selain itu, setiap orang guru perlu melatihkan diri mereka supaya boleh
berdepan dengan apa jua situasi supaya dapat mengelakkan diri daripada menjadi
mangsa kepada gangguan emosi.
No comments:
Post a Comment